Menu
Home / 2. Detaillering

Hoofdstuk 2 - Detaillering

Het ontwikkelen van software, of het nu gaat om een website, app of een maatwerksysteem, lijkt heel erg op het bouwen van een huis. Zelfs bij het opnieuw inrichten van de badkamer ga je aan de slag met een tekening en precieze afmetingen, laat staan bij een compleet huis. De loodgieter moet weten waar de leidingen lopen en waar het sanitair moet worden geplaatst. De stukadoor moet weten hoe groot de oppervlakte van de muren is en wat het type muur is, en de elektricien moet weten waar de stopcontacten en schakelaars moeten komen. Hiervoor worden dus bouwtekeningen gemaakt, eventueel met aanvullende zaken als constructieberekeningen.

Een soortgelijk proces doet zich voor bij het ontwikkelen van software en is eigenlijk een verdere detaillering van de eisen en wensen die bij aanvang zijn bepaald. In dit hoofdstuk concretiseren wij samen met jou het idee en maken hier een detailontwerp van. Dit zal uiteindelijk het ontwerp worden op basis waarvan de ontwikkelaars aan de slag kunnen.

Busch Jaeger, Jung of toch bouwmarktmerk

We krijgen wel eens de vraag of een detailontwerp echt nodig is. Omdat software soms lastig is uit te leggen, maken wij graag het vergelijk met een woning. In het bijzonder spreekt het voorbeeld van de aanleg van elektra aan. Je bestaande elektra is zwaar verouderd en zelfs gevaarlijk. Tijd voor nieuwe elektra dus:

  • Is er een detailontwerp van de bestaande elektra? Wel zo handig als je wilt weten of je geen kabels mist.
  • Alle oude kabels zijn eruit, maar waar wil je de nieuwe schakelaars? Wil je die op dezelfde plek, meer naar beneden, boven, links of rechts? Mogen ze op sommige punten helemaal weg of komen er nieuwe bij? De elektricien wil dit graag op voorhand weten op basis van een detailontwerp. En ook handig voor de vakmensen die daarna komen, zodat zij niet per ongeluk een kabel doorboren.
  • De nieuwe leidingen en kabels zitten erin, maar welke schakelaars en stopcontacten wil je? Wil je graag producten van Busch Jaeger, Jung of misschien toch van de lokale bouwmarkt? Wil je de stopcontacten geaard of niet-geaard? En welke serie van het gekozen merk? Welke kleur? De keuze is in ieder geval reuze.
Zou jij het aandurven om tegen de bouwers te zeggen dat ze zelf mogen bepalen waar de stopcontacten en schakelaars komen en welk merk, type en kleur ze gebruiken? Zou jij het risico willen nemen om alle schakelaars en stopcontacten te vervangen, omdat de kleur eigenlijk niet bij jouw smaak past?

Dit is natuurlijk maar een voorbeeld, maar het is door te trekken naar alle andere aspecten die bij de bouw of renovatie van een woning komen kijken. De ontwikkeling van je website, app of maatwerksysteem is niet anders.

Software-ontwerp

Afhankelijk van je project kunnen wij aan de slag met verschillende technieken voor het ontwerpen van je software:

  • Wireframes - Dit zijn zogenaamde draadmodellen waarmee je een schets van je product te zien krijgt. Daar zitten geen of weinig kleuren in. Ook heb je geen mogelijkheid voor interactie tussen schermen, maar wireframes kunnen je een aardig goed beeld geven van de uitwerking van je eisen en wensen.
  • Prototype - Dit is een stap verder dan een wireframe, omdat je hiermee een klikbaar ontwerp krijgt. Je kunt hiermee bijvoorbeeld velden invullen, een item uit een keuzemenu selecteren en navigeren naar een ander scherm. Je zou kunnen zeggen dat het een interactief wireframe is.
  • Functioneel ontwerp - Dit is een aanvulling op een wireframe of prototype, maar wel een heel belangrijke. Hierin wordt vastgelegd hoe de functionaliteit werkt. Om bij het voorbeeld van een keuzemenu te blijven:
    • Welke items moeten beschikbaar zijn in het keuzemenu?
    • Moet er een item standaard geselecteerd zijn en zo ja, welke?
    • Op basis waarvan worden de items gesorteerd? Alfabet, oplopend?
    • Is het een verplicht veld? Zo ja, welke foutmelding dient de gebruiker te krijgen als deze geen keuze heeft gemaakt?

Wat is de volgende stap?

De bouwplannen zijn opgesteld en goedgekeurd. Dan kunnen we door met de volgende stap in het proces, namelijk hoofdstuk 3: Bouw.