Menu
Home / Inleiding

Inleiding

NIVEA. Ja, dat is een bekend crème-merk. Maar het staat ook voor "Niet Invullen Voor Een Ander". We hebben er allemaal weleens last van en vaak met de beste intenties, maar het leidt meestal niet tot de gewenste resultaten. En ja, ook bij het ontwikkelen van software wordt nogal eens gebruik gemaakt van dit merk.

Eerst goed luisteren is het devies. De klant heeft een probleem, uitdaging of idee en wil zijn of haar verhaal kwijt. Een luisterend oor is hier dus nodig. Maak notities, stel gemeende inhoudelijke vragen. Kom tot de kern van het probleem. Bij de aanvang van een project houd ik hier rekening mee.

Welke vragen je stelt is niet zo belangrijk, wel dat ze oprecht zijn. Je klant heeft het snel door als je vragen niet oprecht zijn en dat je eigenlijk iets probeert te verkopen.

Charisma kan er misschien voor zorgen dat je binnenkomt bij je klant, maar als je zijn of haar probleem niet op kunt lossen, dan blijft het waarschijnlijk bij een gezellig gesprek.

Hoe zorg je ervoor dat het gesprek met je potentiële klant leidt tot een vruchtbare samenwerking? Persoonlijk geloof ik niet dat we dit altijd in de hand hebben, maar wat vaak wel helpt is om zaken te visualiseren. Een plaatje zegt immers meer dan duizend woorden. Als het plaatje dan ook nog wordt ondersteund door uitleg, dan is het helemaal krachtig.

Alle vragen en antwoorden kunnen nog zo goed op elkaar aansluiten, als er geen persoonlijke klik is, dan is de samenwerking geen lang leven beschoren.

Privacyis het eerste waar mensen bij mij aan denken. In een wereld waar door de grote bedrijven veel persoonlijke informatie wordt verzameld, wil ik me hard maken voor initiatieven die de privacy van personen beschermen, maar ook andere maatschappelijke projecten draag ik een warm hart toe.

Tientallen software-bureaus zijn actief in Nederland, dus hoe zorg ik ervoor dat mijn verhaal eruit springt? Hoe zorg ik ervoor dat mensen die mij niet kennen software mogen verwachten die de privacy van de gebruikers waarborgt? Wat maakt mij anders? Hoe vertel ik mensen dat ik hun websites, apps en maatwerksystemen kan realiseren met dezelfde kwaliteit voor een redelijke prijs?

Eerst probeerde ik om een standaardwebsite te maken in de verwachting dat mijn oplossingen zoals Grootmoeders Kruidenwijzer, Decyders en Anonymlab wel voldoende inzicht zouden geven, maar het werd een website zoals vele andere. Weinig onderscheidend dus. Iemand in mijn netwerk kwam met het idee om iets met mijn bedrijfsnaam te doen en omdat ik graag lees kwam ik al snel op het idee om mijn website in te richten als een boek. Ziehier het resultaat.

Reden genoeg om contact met mij op te nemen? Ik zou zeggen, lees dit boek en bepaal voor jezelf. Ben je niet zo'n lezer? Lees dan gewoon direct de samenvatting.

Bedankt!

Dit is een boek, dus mensen bedanken hoort erbij. Dit zijn ze:

  1. Mijn vrouw en kinderen. Altijd op nummer 1. Bedankt voor jullie liefde en oneindige geduld.
  2. Alle mensen met wie ik samenwerk voor teksten, designs, development en beheer. Zonder jullie lukt mij dit alles niet. Bedankt voor jullie waardevolle samenwerking.
  3. Groeivoer en leden. Bedankt voor alle opbouwende kritiek, tips en ondersteuning.
  4. Alle mensen die ik vergeten ben, maar die wel hebben bijgedragen. Bedankt!